Dag Røneid-Hansen har kjørt 1 500 kilometer med sin nye elektriske Hyundai. Da han og kona kjøpte bilen i april, hadde de allerede bestemt seg for å installere hjemmelader i garasjen.
– For oss er det en forutsetning å kunne lade bilen hjemme. De offentlige ladestasjonene har blitt mer kompliserte en før da man kunne sette inn bankkortet, sier Dag Røneid-Hansen fra Langhus.
Jakten på elbillader startet som for mange andre på Google. Valget falt på Zaptec GO, en liten ladeboks full av kraft med stilrent og brukervennlig design. Den er omtrent like stor som et nettbrett og veier bare 1,3 kilo.
– Vi valgte laderen fordi den hadde fått gode tilbakemeldinger på nett og passet godt inn, sier den ferske elbileieren som innrømmer at han måtte velge bil etter størrelsen på garasjen.
Valgte lokal elektriker
Da laderen skulle installeres hentet Dag inn tilbud fra flere lokale elektrikere. Oppdraget gikk til Oppegård Elektriske som er medlem av Norgeseliten og som har lang erfaring med installasjon av elbilladere i privatboliger og næringsbygg. Installasjonen ble gjennomført av en erfaren elektriker, og prosjektet ble ledet av daglig leder Anders Bakke.
– Dag ønsket en pris på opplegg til ladeboks og ny innmat i sikringsskap. I e-posten la han bilder av sikringsskapet og en beskrivelse av hvor han ønsket ladeboksen plassert, forteller han.
Deretter gikk det slag i slag. Oppegård Elektriske hadde planlagt jobben godt slik at ladeboksen og sikringsskapet kunne installeres samme dag. Dag hadde også gjort sitt for å tilrettelegge.
– Han hadde ryddet og klargjort området der ladeboksen skulle monteres. Det er alltid fint å komme til ordnede forhold slik at vi kan sette raskt i gang med jobben, sier Bakke.
Installere hjemmelader? Dette bør du gjøre
Hvis du har behov for å lade elbil eller hybrid hjemme, anbefaler Bakke å ta kontakt med en godkjent installatør for å finne den beste løsningen. I forkant bør du ha gjort deg noen tanker:
Dersom du henvender deg via epost, oppfordrer han til å legge ved bilder av sikringsskapet innvendig og stedet der man ønsker å montere ladeboksen. Skriv også litt om avstand fra sikringsskapet til ladeboksen og om det er andre forhold elektrikeren bør vite om.
– Du bør også ha en oppfatning av hvor mye man kjører slik at ladestrømmen kan tilpasses behovet, dersom det skulle være begrensninger i det elektriske anlegget, tipser Bakke.
Han forteller at mange vil ha raskest mulig lading uten å vite hvorfor.
– Hvis du aldri kjører bilen før klokken ni på morgenen er det poengløst å bruke ekstra penger på raskere lading for at bilen skal stå fulladet klokken tre på natten.